onsdag 29 april 2009

Ensambarn-my ass!!!


Det finns inget som heter ensambarn, det heter endabarn!! Det finns dom som anser att det är egoistiskt och tom. skadligt för barnet att inte få några syskon...

Men HALLÅ, i vilket samhälle lever ni i om vi får fråga??? Antagligen inte samma som oss iaf. Som det ser ut ute i familjerna idag, med två eller åtminstone 1 2/3 heltidsarbetande föräldrar, (vilket dom är mer eller mindre tvungna till, för att kunna hålla samma standart som andra familjer!) barn som är på dagis från tidiga morgonen till sena kvällen, kan det knappast vara egoistiskt att "bara" ha ett barn. Så mycket mer tid och uppmärksamhet det barnet får, som dess vänner med stora syskonskaror inte kommer få!

Att barnet dessutom inte skulle lära sig at ta hänsyn är väl inte heller något att oroa sig för med så stora barngrupper som det är på dagis. Hurvida ett barn blir bortskämt eller inte har självklart inte heller med antalet syskon att göra. Det finns otaliga exempel på barn med syskon som är betydligt mer otacksamma och bortskämda!! Det har väl för i HE****E med engagemanget att göra!! Dessutom är det faktiskt så att ALLA inte har glädje av sina syskon. Fittanfes gör tummen upp till alla de som vågar ifrågasätta den traditionella familjebilden!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så förbannad på alla människor som ifrågasätter mitt beslut att bara ha ett barn. Jag hann knappt hem från bb förrän folk började fråga när det skulle bli syskon. Min son är inte bortskämd alls, han är jätteduktig på att sysselsätta sig själv och glad för småsaker. Det hela handlar ju om hur föräldrarna beter sig.

Angelica sa...

TACK TACK TACK!!!!!!

Jag känner "pressen" redan nu när jag väntar mitt första barn att skaffa fler... =/

Dessutom så får jag alltid en konstig blick, sur kommentar och axelryckningar när jag säger att jag kanske inte vill ha fler barn. haha

Jag växte själv upp med tre syskon och kan garantera att man inte har tid för fyra ungar. Och jag kan ärligt talat säga att jag stundtals önskat att jag inte alls haft syskon.
+ Ett eller flera syskon garanterar inte alls att man har någon att leka med. Min mamma var glad över att kunna "kasta ut" oss till våra kompisar på gården istället för att ha oss inne... Vi slogs ju bara. Inte lekte och var vänner.